Actueel
Historie
Bibliografie
Galerie
Shop
Contact
english home Theo van den Boogaard
  Actueel

06 november 2014
The Making of een HP-cover door Theo van den Boogaard: HP de Tijd 08 september 2014

De briefing van hoofdredacteur Tom Kellerhuis is summier. Het thema van het nummer is: De Tol van de Roem.

Gedegen artikelen over de opmars der BN’ers op TV. De stukken zijn bij de verschillende scribenten “uitgezet”, zoals dat in jargon heet, dus er valt voor Theo nog niets te lezen... schetsen maar!





Concept 1:
 
Het idee van de platte beeldbuis als hoofd van een BN’er drong zich meteen op, door iedereen nagestaard en nagewezen! Op de beeldbuis had Theo oorspronkelijk de logo’s van de Nederlandse omroepen gedacht, wat nogal een drukke wirwar zou op leveren. Maar gelukkig kwam iemand met de eenvoudige oplossing: teken het testbeeld.
     
Concept 2:
 
Het beeld van de “selfie-met-beroemdheid” was de logische volgende gedachten sprong. Mooi, maar te veel details voor de cover.
     
Concept 3:
 
De TV-BN’er op een sokkel wordt enerzijds overladen met roem, geld en onderscheidingen, maar krijgt vanuit het land ook veel rottigheid over zich heen. Dit beeld is ook te druk voor een cover.
     
Concept 4:



 
Idee van de BN’er op de rode loper dient zich aan.















Kluwen fotografen ernaast.
     
Concept 5:
 
Het beeld wordt aangescherpt: slechts één BN’er als beeld voor allen. Plus: Hij moet de loper vooruit trappen en niet merken dat hij ondertussen wordt ingehaald door de loper. Dit komt qua beeld het dichtst bij de tekst “De Tol van de Roem”.
     
  Dan is de vraag: Wat werkt het beste?
- BN’er klein op de loper met grote rol achter zich aan (5A) ?
     
  - Of BN’er groot in beeld (5B) ?

De keuze is duidelijk...
   
Concept 6:
 
Een zijdelings thema in het nummer zou de grenzeloze ijdelheid van de BN’ers zijn.

< Terug naar overzicht

 
       
  © 2012-2017 Theo van den Boogaard / Foto: Doriann Kransberg, Stadsarchief Amsterdam, 2011
Site ontwerp: Bureau Robin